Da Nang-Hue-Hoi An, 14-16 november 2018

21 november 2018 - Da Nâng, Vietnam

Na een uurtje vliegen met Vietjet Airline zijn we in Da Nang. Tijdens het boarden leek het net carnaval, de stewardessen hadden zulke grappige pakjes aan zo uit de feestwinkel. Op de luchthaven wordt je  overmand door taxichauffeurs, iedereen wil je wegbrengen tegen de scherpste prijs. Nou hadden wij een taxichauffeur die dacht die jongens houden wel van voetbal en vrouwen. Hahaha mooi mis! Hij vond ieder jong meisje mooi en wist wel wat hij daar mee wilde en hij kon ook nog wel een meisje voor ons regelen. Bij het hotel snel uitgestapt en betaald. Mooi hotel wisten we al door booking.com (onze beste vriend op vakantie). Op de kamer aangekomen leek het wel de woonwagen van Fransje Bauer, lekker bombastisch en over de top lachen toch voor een nachtje. Lekker douchen en naar bed, morgen gaan we overdag scootertje huren en ‘s avonds met de trein naar Hue. Op het eerste gevoel een heerlijk bed (bedden zijn hier soms als een marmeren vloer zo hard).

Goedemorgen zonder zorgen en met een zonnestraal door het raam. Vandaag gaan we rond door Da Nang op de scooter. Dit is prima te doen als je mee gaat in de flow van de locals, dat wil zeggen hand van de rem gas geven en veel toeteren heel veel toeteren. Ons idee is naar de Golden bridge te rijden, deze poging hebben we snel gestaakt aangezien het 75km alleen al heen is op de scooter en dat is lang. Gelukkig zagen wij een ander leuk idee onderweg; naar de hot spring. Vonden we in Thailand ook leuk dus zal hier ook wel zoiets zijn. Wat je denkt is goed, maar dat is het niet! Eenmaal aangekomen blijkt het een waterpretpark te zijn voor kinderen ook leuk maar we passen. Plan de campagne is de kust geworden. Ook dit is even rijden toen we uitkwamen bij een vissersstreek. Leuk wat drinken op een floating terras zonder toeristen we houden hiervan. Nog even door tuffen en dan wordt je beloond met een mooie kustlijn, palmbomen en een briesje. Da Nang lijkt niet heel toeristisch toch worden hier hotels gebouwd zo groot en mooi als in Las Vegas. Een stel meiden vertelde ons nog wat verder de bergen in de te rijden voor mooi uitzicht, gelijk hadden ze serieus met onderweg nog een mooi groot religieus beeld en tempels. Ondertussen wordt het tijd om weer richting het hotel te gaan om de backpacks op te pikken en de trein te halen. Aangekomen op het station staat er immens lange trein, er staat er 1 dat zal dus goed gaan/zijn. De conducteur spreekt geen Engels en wijst waar je ongeveer moet zijn. Nou hopla de trein in en dan komt het hoor. Tweede klasse is geen tweede klasse die wij kennen in Nederland nee dit is heel anders! Zo anders het lijkt wel een veewagen met stoelen die uitgeleefd zijn. Gelukkig duurt dit tripje maar 3uur en dan zijn we in Hue.

Als we eenmaal onderweg zijn klapt JW zijn tafeltje uit (net als in het vliegtuig zo een ding) en wat ziet mijn oog in mijn ooghoek............ een kakkerlak!

Marvin; JW doe dat ding terug!!

JW; ik wil een tafeltje

Marvin; JW doe dat ding terug!!

JW; doe niet zo paniekerig wat is er?

Marvin; ik zag een kakkerlak. We moeten onze tassen van de grond halen en niet doodtrappen!

JW; stel je niet zo aan, ik zie niets. Ojah toch wel en hop trap dood kakkerlak

Marvin; ja lekker nou zitten en eitjes onder je slipper kunnen we nu zo weggooien (dit schijnt een fabeltje te zijn btw).

JW; stel je niet zo aan en ga zitten.

Ik ben nog nooit zo druk bezig geweest tijdens een treinreis, ogen kwam ik te kort want overal kwamen de kakkerlakken vandaag! Gelukkig hebben we de reis goed doorstaan en zijn we aangekomen in Hue. Wat een andere stad dan Da Nang, lijkt rustiger en oudere gebouwen. Onderweg naar het hotel eten we wat bij een vrouwtje op straat die ons wel even op wijst dat de pan achter haar kraampje velly hot is!! Hotel Sunriver is onze standplaats, ruime kamer en een rooftop zwembad. Morgen een rustig dagje gepland.

Ja daar is weer een dag in Vietnam, het reizen en de invloeden gaan opbreken en lassen een rustig dagje in. Boottrip naar een tempel en dan naar de stadsmuur. Dit is inclusief tickets voor de tempel en dat allemaal voor 500.000 dong (18€, is prijzig voor hun begrippen). Wat denk je; kom je aan bij de tempel is deze gratis en al met al zitten we 20minuten op de boot! Zijn wij mooi opgelicht zeg, zo waar we bij stonden. Verder door de stad geslenterd en over de lokale markt gelopen, dat is pas een belevenis! Iedereen verkoopt wat anders dat is logisch, tot je bij de vis of vlees afdeling komt. Dit ligt allemaal lekker in de zon in te drogen en onder de vliegen. Kip en eend hetzelfde je kan je de lucht niet indenken hoe dat ruikt, maar het schijnt te verkopen. Varkenskoppen, poten, hele ribbenkasten tot in moten gehakte vissen en de buurvrouw verkoopt bloemen. De leukste routes zijn die afwijken voor de toeristen, dan kom je tussen de locals. Wat wonen die mensen klein maar wel gezellig, tenminste dat lijkt zo foto’s zeggen meer dan 1000 woorden. We zijn nog even richting forbidden purple city gelopen, het koninklijk paleis van Vietnam tot 1945. Nou zo forbidden is die stad niet want het stikt er van de mensen en je mag gewoon naar binnen als je betaald. Zal ongetwijfeld heel mooi zijn maar wij passen en willen lekker naar het hotel. Wat eten en de stad onveilig maken en slapen, morgen gaan we op de scooter de Hai Van pass berijden (van Hue naar Hoi An 145km) en dan moet je natuurlijk in topvorm zijn.

De dag der dagen vandaag de Hai Van pass rijden en eerst even langs een verlaten waterpretpark dat al failliet was voor het afgebouwd was. Een “bewaker” heel corrupt vertelde ons niet door te mogen tenzij we 50.000 dong (1,80€) betaalde, ja nu we er toch zijn doen we dat natuurlijk. Het is nog vroeg en rustig wat het dan heel indrukwekkend en griezelig maakt als je er rondloopt bijna met z’n tweeën. Onze route AH1 of ook wel de plaatselijk A13 ofzo ligt op ons te wachten. Ze kennen hier geen rijksweg of fietspad, als je over de AH1 gaat mag dat op jou manier fiets, lopend, bus auto of vrachtwagen zoek het uit. Wij dachten aan een idyllische route, nee hoor je gaat gewoon mee in de meute tot aan de Hoi Van pass  dan sla wij af de berg over. Hele mooie uitzichten en niet zo onwijs druk op de weg als hiervoor. Na de Hoi Van pass kom je langs Da Nang (inderdaad we zijn langs Da Nang gereden) door naar Hoi An, dit is een kleine 45min. maar geloof ons dat is lang na al ruim 4uur. Uiteindelijk komen we aan in Hoi An en ben je de doorzitpijn zo weer vergeten wat is het hier cosy. Tot nu toe even genoeg

1. Rudy & José:
    20 november 2018
    Wauw hé, jullie maken wel wat mee zeg. Geweldig!
  2. Jolanda:
    21 november 2018
    Mooi verhaal weer mannen!!!
  3. Tonia Devogelaere:
    21 november 2018
    Wat een prachtig verhaal marvin. Veel te beleven en te ontdekken. Geniet ervan
  4. Dianne in 't:
    21 november 2018
    Leuk geschreven en mooie foto's.

Prachtige reis.
  5. Nel:
    21 november 2018
    Geweldig, een mooi verhaal en wat een mooie reis, en mooie foto's lekker genieten jullie 2
  6. Alieke Markus:
    21 november 2018
    Wow!!!! Gaaf hoor!!! Jullie zijn je roeping misgelopen🤣jullie moeten schrijver worden!!
  7. Tonnie in 't Hof:
    21 november 2018
    Ziet er allemaal prachtig uit. Geniet nog van die laatste week.
  8. Jacqueline:
    23 november 2018
    Jullie beleven nog eens wat! Ziet er super uit, veel plezier!
  9. Andrea scharphof:
    24 november 2018