Hanoi - Sapa, 9,10 & 11 november

12 november 2018 - Sapa, Vietnam

Laatste dag Hanoi, we hebben gelopen gelopen. Alles wat we wilde zien hebben we gezien. Haon Kiem lake, Rap Xiec Trung Uong (een meer met speeltuin), oorlogsmuseum, gevangenismuseum Hao Li, water puppetshow en de trein die door nauwe straatjes rijdt. Wat maak je mee in een stad zeg. Je gaat naar een toilet die in de keuken is. Wanneer je staat te plassen worden je voeten harder nat dan jij kan plassen. Vreemd zal je denken, nou dat valt mee want de urinoir is niet aangesloten op de afvoer maar spoelt weg in een putje dat ergens aan de andere kant te vinden is. Als je dan je handen wil wassen, let dan wel even op of de groepenkast niet naast de kraan hangt. Je geloofd het of niet dit is ook gewoon normaal hier. Oversteken doen we tegelijk en de een kijkt naar links zodat de ander naar rechts kijkt en we tegelijk het verkeer kunnen zien. Jako en Tisja hebben we vorig jaar in Thailand ontmoet en nu weer gezellig afgesproken in Vietnam. Als we er toch tegelijk zijn spreken we natuurlijk af. Helaas waren de weergoden wat minder gezind en liet moedertje natuurlijk al het water vallen wat ze had. Laten we de pret niet drukken en gaan gewoon eten en bieren. Wat hebben we gelachen, hou op hoor met me. Omdat we zo een geweldig hotel hadden waar je zo gezellig kunnen zitten samen....Not....hebben we besloten nadien nog even naar de stad terug te gaan. Wat doe je dan, je raakt in gesprek met backpackers en gaat vervolgens mee in de meute op kroegentocht aangezien we niet vies zijn van een drankje extra. De meute was ongeveer half backpackend Hanoi, man of 50. Je komt in een club en gaat gewoon door, onwijs gezellig. Uiteindelijk zijn we iets aangeschoten naar ons pittoreske hotelletje gegaan om te slapen.

Zaterdag is dan de dag dat we Hanoi gaan verlaten met de bus. We reizen in een sleepbus, dit wil zeggen dat je een semi bed hebt in een bus. Drie rijen stapelbedden , heel gezellig en leuk om mee te maken. We waren gewaarschuwd voor de stops. Eet niet wat in de keuken gemaakt wordt want ze zijn dol op recyclen, dat wil zeggen wat jij niet opeet gaat lekker terug het pannentje in. Haha wij zijn slim en nemen een Vietnamese hotdog. De bus is half afgeladen met backpackende Nederlanders.  Aangekomen is Sapa komt de LED-verlichting je tegemoet, het lijkt de verlichting van Las Vegas wel. Veel mensen op straat met muziek en dansen, zijn ook zo weer verdwenen. We hebben een lekker “luxe” hotel geboekt heel fijn. Van Sa Pa moesten we even bijkomen, allemaal kleine kinderen die tot laat op straat zitten om te verkopen. Een zus heeft soms nog een klein broertje of zusje en een baby (ja alles voor de verkoop) en mamma is nergens te vinden. Een aanrader is de Sa Pa pizza heel lekker soort Turkse pizza maar dan krokant, romig, klein en heeel lekker! Omdat we zo vol zijn van Aziatisch eten gaan we voor een Italiaanse pizza, niet te doen gewoon gesmolten kaas en tatadadaaaa pizza met haren van de kok. Verder is er niet veel te beleven, alles is dicht rond 23.30. Het weer is een stuk frisser en vochtiger dus lekker naar bed en morgen tjoptjop vroeg je nest uit.

Zondag 07.15uur wekker is niet nodig, de gang is nogal luidruchtig. De buren komen per persoon 6x door de deur en willen zeker weten of deze goed dicht is, vooral goed hard dichttrekken. Voordeel we zijn lekker op tijd wakker. Eerst even lekker ontbijten tussen de Chinezen, die kunnen bunkeren hilarisch. Helaas is het bewolkt, nat en vochtig. Het plan is een scooter huren en rondrijden. Huren is geen probleem, rijden geen probleem, dus gaan met die banaan. Een mevrouw was zo lief alles uit te leggen wat waar was en hoe te rijden, begrepen nouja dat dachten wij. Eer we Sa Pa uit waren zijn we al 4x verkeerd gereden. Je neemt deel aan het verkeer, anders gezegd gassen, hand op de rem en toeteren maar. Ik denk dat het rijexamen uit toeteren bestaat, zodra je dit kunt ben je geslaagd. De omgeving is hier prachtig, het is vandaag bewolkt maar dat maakt het soms sprookjesachtig. Wat hebben we gezien;

Silver waterfall
Love waterfall, met een hele wandeling
Sa Pa vieuw, met zicht niet verder dan 1meter door de mist
Rijstvelden, heel veel rijstvelden
Geluncht met een heel mooi uitzicht over de rijstvelden
Een onbekend dorpje wat heel stijl in de bergen lag, zijn we even naartoe gelopen. Die voelen we in de kuiten
Catcat Village, heel toeristisch
Sin Chai village, zoek maar eens op Google hoe die mensen kunnen leven bizar.

Na een rit van ongeveer 50km berg op berg af, kuil hier kuil daar, getoeter en blubber waren we er klaar mee. Breng je scooter terug betaal je 6€, waar doet de meijt het van. Vanavond hebben we lekker local gebarbecued en gaan zo lekker pitten. Morgen gaan we vroeg met de ligbus naar Hanoi en direct door naar Cat Ba. Sjoegloem de ballen en tot snel.

1. Tisja:
    12 november 2018
    Heel nice guys!!! Hoop dat jullie op Cat Ba mooier weer hebben dan wij 😉 Enjoy!!!
  2. Nel:
    Geweldig, lekker genieten..😗
  3. Dianne in 't:
    12 november 2018
    Super leuk verhaal ik zie het voor me. Wat een andere cultuur inderdaad armoede wat zijn we rijk he❓💋💋💋
  4. Minja:
    12 november 2018
    Wat een belevenissen weer, superleuk om te lezen!! Xx
  5. Jolanda:
    13 november 2018
    Wat een geweldige ervaring. Geniet ervan😘
  6. Peter:
    14 november 2018